The Atomic Habits : Tips Membangun Kebiasaan Agar Lebih Power.


Aku tahu buku ni daripada seorang selebriti luar negara daripada channel Youtube dia, sebab waktu tu aku banyak procrastinate things, rasa tak ada kemajuan, dan nak memotivasikan diri untuk jadi lebih baik. Plus, antara azam aku tahun ni adalah untuk kembali membaca buku. Aku siap masuk reading challenge la kat Goodreads. Tapi ikut kemampuan aku je la. Takkan tetiba nak aim 100 buku setahun kan.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀


Anyway, James Clear ni dulu tulis artikel je, lepas dah ramai subscribe, dia pun gerak la tulis buku pulak. Sekarang dia memang seorang yang dikenali dengan self-help motivation pasal habits, decision making dan continuous improvement.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀


Antara yang aku boleh kongsi, antara tips nak create habits adalah kita kena letak tepi kejap bab goals/tujuan tu, tapi usahakan membangun sistem. Contoh macam kita nak kurus, tapi bukan makanan yang kita kena kurangkan, tapi kita kena practice healthy lifestyle.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀


Buku ni menarik, banyak bagi tips & cerita-cerita power orang-orang yang mempunyai sistem yang baik dalam kehidupan dan berjaya dalam disiplin membangun kebiasaan. Semangat juga aku baca, kira tiap pagi bangun awal sokmolah. Dia ada kasi jadual habits tracker online, scorecard, and ajar how to apply the ideas in business, and parenting.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀


I was so moved by the book sampai aku subscribe la newsletter dia. Tapi membangun good habits ni memanglah susah. Rome wasn't built in a day. Tapi cubalah, start small yang penting disiplin dan konsisten. Focus to the system and it will lead you to your goals. 



Cewah. Nampak berilmu kan aku? Haaa kau je baru tahu. Nak tengok previous book yang aku baca boleh entri sebelum ni di sini. 




P/S: Macam mana Ramadan korang? Orait tak orait?

*Iklan: Kalau nak baca, belilah bukunya di sini. 


0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.