Jadilah Diri Sendiri.


Last two weeks, aku jumpa Kuyah just to catch things up sebab dah lama tak jumpa. We went for lunch kat food court Gurney then shoot to The Mugshot Cafe. Pertama kali aku singgah di Mugshot ni sebenarnya sebab selalunya aku malas pergi sebab parking limited nauuu.


Dalam banyak-banyak isu yang kami sembang hari tu, ada satu topik yang buat kami berdua pelik dan aneh kenapa manusia jenis ni wujud. Semua orang mesti dah familiar dengan term catfishing, right? Tapi catfishing ni selalunya through the internet and social media.

But this one, faking the identity in real life. 

Surprisingly, aku ada kenal few people yang buat perangai macam ni. Oknum pertama, seorang perempuan yang menyamar menjadi lelaki (in social media). Oknum kedua, seorang perempuan (turns into pengkid) dan menyamar jadi lelaki dan tak bayar hutang aku about RM1k.

Dan aku ingat benda ni aku dah tak perlu hadap lagi dah after kes oknum pertama tu dah revealed herself, (and we're friends now -- bukti aku baik dan tak berdendam) dan oknum kedua aku decide cari aku kat Mahsyar je sebab bangsat sangat.

But then.. haih. Kenapa ye? 

Manusia normal mungkin nak impress orang through social media accounts, especially apa yang diupload tu konon portray their lives. Aku faham sebab kebanyakan orang memang macam tu.

Tapi untuk ada kesanggupan menipu kehidupan sebenar as in faking the identity, faking stories in real life tu is beyond me. Pertemanan yang sihat tak mengira rupa, harta, kasta. But then, why. Big why sampai latte dah nak habis baru aku order kek untuk fikir semula kenapa. 

Pun masih tak dapat jawapan. Kek habislah tapi.





Aku pun cakap kat Kuyah, it's sad actually. And what should we do? Should we help? Dan orang macam ni boleh sembuh ke? But wait.. Dia nak ditolong ke in the first place? 


Aku balik dengan banyak persoalan dalam kepala hari tu. Jalan jem pulak lagi. Lengkap kesesakan dalam fikiran aku.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.