Perang: Yang Nampak dan Yang Tidak

Hmm. Sakit kepala baca social media lately. Banyak betul isu. Yang paling heboh of course pasal isu Palestine-Israel. Sebab isu ni juga banyak netizen yang marahkan beberapa pempengaruh-pempengaruh dan selebriti tempatan yang tidak menggunakan platform mereka untuk spread awareness about #FreePalestine. 


Bagi aku, ikut suka orang tu la dia nak share apa kat platform social media dia. Pempengaruh atau tidak, hari-hari sebarkan kesedaran tentang #FreePalestine atau tidak, ikut suka orang tu. Kenapa kita nak sibuk-sibuk. Ya, tahu. Kesedaran tentang isu ini akan lebih dicapai jika seseorang tu mempunyai platform yang luas dan pengikut yang ramai. Tapi yang kita dok suruh-suruh ni, kita dah buat ke kerja kita walau kita bukan siapa-siapa? Habis, marah-marah orang lain yang tak share apa-apa pasal Palestine ni buat kita jadi paling mulia ke? Tyduck yah, awas!


Jadi, bersederhanalah dalam berkomentar, dalam menilai manusia lain, dalam segala hal. Fikir banyak kali. Fikir kenapa some people bertindak seperti itu. Which reminds me of one quote yang aku baca di Facebook baru-baru ni -- penat bersangka baik tidak sepenat bersangka buruk, letih memaafkan tidak seletih menyimpan dendam.


Betul, kan? Lately aku pun cuba apply benda ni dalam kehidupan aku. Antaranya kalau ada yang busuk hati ke, nak buat aku rasa left out ke, aku akan ingat balik quotes ni. Di samping tu, aku pun nak belajar to be okay with not being invited, or not being included. Kita kalau tak dijemput masuk, tak perlulah terhegeh-hegeh ketuk pintu sampai nak roboh rumah orang. Bagi salam enam puluh kali pun taubat lahum kalau dia tak mau jemput, tetap kita takkan boleh masuk. Percayalah bila Tuhan tutup satu pintu tu untuk kita, mungkin apa yang ada di sebalik pintu tu bukan ditakdirkan untuk kita.


Tak kiralah pintu apa. Pintu rumah ke, pintu hati ke, pintu group whatsapp lain ke.. #eh Hehe. But yeah, live life and trust Allah. Merdekakan hati kita, merdekakan minda kita. Semoga Allah juga memerdekakan bumi Palestina dan seisinya untuk rakyat Palestine. 


Aamin ya rabbal 'alamin.



0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.