Yang Ada dan Yang Menghilang.

Hai, blog.


Lately ada satu persoalan yang bermain dalam kepala aku. Perihal pertemanan. About friendship. Betul ke frasa "yang mana ada, ada, yang tak ada, biarkan" tu? Bukan apa, hari tu macam ada kekecohan sikit yang berlaku tentang pertemanan di kalangan para selebriti, antara Nad Zainal vs kawan-kawannya. So ada statement "yang mana ada, ada" ni. Buat aku rethink sebab.. apa yang menjadi kayu ukur bagi seseorang untuk membuat kesimpulan yang orang yang dia perlu tu tak ada waktu dia memerlukan.


Mula-mula aku setuju je. Tapi bila fikir balik, kenapa kita nak kena tunggu orang ada dengan kita baru kita nak ada dengan orang tu? Kita orang yang menunggu je ke? Apa usaha yang kita buat untuk yang tiada tu? Kita cari ke belum ye? Kita tahu ke kenapa orang tu tak ada dengan kita waktu tu? Kita serba tahu ke kisah hidup orang selama ni?


Banyak kan soalan? (Lah. Soalan lagi) Tapi macam tu la maksud aku. Apa yang membuatkan ayat "yang mana ada, ada" tu valid? Jaga yang mana ada je supaya tak hilang (lagi). Betul. Tapi yang dah hilang tu, betul ke dia menghilang sebab dia nak menghilang, atau dia menghilang sebab kita yang tak ada waktu dia perlukan kita?


Kita selalu fikir yang orang buat kita, tapi betul ke kita ni takde langsung buat orang? 

Kan? Pening tak? Tapi kau faham kan? Haa macam tu lah.





0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.