Review Buku : Originals by Adam Grant


Buku ni explain kenapa some innovators/originals boleh berjaya dan boleh gagal. Banyak contoh-contoh dari company, persatuan, pekerjaan dan situasi-situasi yang penulis berikan yang somehow membuka ruang untuk kita berfikir dengan lebih power.


Antara points: 

Menunda bukan selalunya tak bagus.

It’s okay to procrastinate so you can see better, recheck and improvise. Tapi delay things on purpose je. Kang tak pasal terlepas deadline.

 

Kuantiti sama penting dengan kualiti.

Kadang orang success ni bukan sebab idea dia berkualiti sangat. Cuma dia ada banyak idea je. Satu tak jalan, pick another one.

 

Be divergent.

Kalau kita kerja accounting, cari hobi yang totally different macam berlakon teater/main muzik/melukis. Explore potensi diri dalam banyak bidang.

 

Bukan semua orang success tu risk takers.

Protect your downside. Bill Gates sebelum drop out pun ambil leave of absence and extend setahun study dan got fund by his parents (sebab mak bapak dia kaya). Google Founder pun settlekan PhD dulu baru go further. Orang berjaya of course akan pentingkan backup if anything happen.

 

Bila baca buku ni, dia mencabar dan mengubah daya fikir kita like sebelum ni kita rasa menunda-nunda pekerjaan tu tak bagus, tapi rupanya kita boleh ambil masa tu untuk recheck. Kadang kita rasa groupthink ni menambahkan conflict, tapi somehow ada bagusnya menerima pendapat orang lain (contohnya colleagues/friends) supaya boleh tengok dari pelbagai sisi.

 

Recommended? Of course.

 

“It’s true that the early bird gets the worm but we can’t forget that the early worm gets caught.”

 


0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.