Review Buku : Emotional Intelligence by Daniel Goleman dan Garis Waktu oleh Fiersa Besari



Aku pun tak tahu kenapa aku baca buku ni, tapi aku bersyukur baca sebab buku ni buat kita lebih faham tentang kenapa kecerdasan emosi (EQ) tu kadang lebih penting dari kecerdasan akal fikiran (IQ). 


Buku ni lebih kepada neurosains explanations. (In fact dia suruh skip first bab kalau kau tak minat sains). Merangkumi 5 basic area of growth and emotional intelligence ie self awareness, managing emotions, self motivation, empathy & handling relationships. 


Buku ni banyak memberi contoh2 research dan kajian dari para psychologists & scientists. Kalau orang kata IQ lebih penting, okay, faham je. Tapi apa yang kita buat semua melibatkan EQ sebenarnya.b


Contoh nak pergi exam kalau ada lima budak pandai, tapi emosi la yang membezakan performance diorang. Pandai tapi nervous, pandai tapi jenis overconfident.. haa cenggitulah. 


Dan banyak betul dia tulis dari diri, pasangan, parenting, anak..  apa yang jadi kat otak budak-budak yang timid vs extrovert, emosi budak dari baby sampai ke besar akan affected macam mana kalau parents tak pandai handle, betapa somehow sistem sekolah (exam, competitive) kadang melemahkan otak budak-budak yang lebih banyak EQ than IQ..


Banyak betul. Sampai nak pecah otak baca. Sebulan lebih jugak aku rasa aku baca buku ni. Agak jenuh tapi buka mata jugaklah tentang betapa handling emotions ni sangat penting, tak kira dalam situasi apa pun through life. 


It’s not about apa yang kita rasa je, it’s about how to tackle, to behave, to ponder every situation tu yang 🤯. Padahal kita rasa kita reti dah. Tyduck yah. 


Recommended tak? Of course. Cuma terlalu sains la untuk aku yang sajak ni. But just give it a try. Tapi sambil baca tu kena buat nota la. 


Aduh. Panjang pulak. 


* * *


Satu lagi buku, aku lupa letak sini so aku combine sekalilah dalam post ni. Garis Waktu oleh Fiersa Besari. 



Aku berhenti baca buku sekejap Ramadan hari tu sebab ada satu buku tu too heavy for me to digest (hah buku yang atas tadi tu la). So aku decide untuk berhenti sekejap non-fiction book and take this book to lighten up my reading mood.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Buku patah hati yang kalau kau follow Fiersa Besari, kau boleh tahulah cerita dalam buku ni ditujukan untuk mantan dia yang..hehe. Benda sampai dah jadi filem (walau aku belum tengok).

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Mula-mula baca, okay-okay sebab aku not in the patah hati mood. Tapi bila baca sambil mendengar Mariage d’Amour, terasa babak-babak patah hati begitu dekat sekali. Feel dia zzzuuup! Aku selalu suka olahan kata-kata Fiersa, baik di buku mahupun di narasi video-video Youtube beliau. 

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Cumanya Fiersa sign buku aku tulis “untuk Jamaludin”. Mungkin sebab ada member lembap yang sabotaj, jenis dengki tak sebut betul2 ke bung. Yang dia tau dia nak selfie dengan Fiersa dan berlagak dengan aku je. Yih!

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Anyway, moga terus berkarya, bung. Menanti karya-karya Bung Fiersa yang seterusnya, baik buku, lagu mahupun #AtapNegeri.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.