Keluarga Dulu, Maka Yang Lain Akan Datang Kemudian.

Sabtu minggu lepas aku sempat belek-belek ruang kegemaran dalam rumah, dan susun-ulang buku-buku aku. Then aku terfikir untuk letak gambar keluarga dalam satu frame untuk diletakkan di rak buku tu. Masalahnya mostly gambar digital je ada. Sokay, aku pun ambil album kahwin, and pick our kahwin picture with abah and ma.


Sweet tak? Haha. 

Lepas dah siap kemas, memasak and all, aku terima khabar mak mentua kepada kakak aku jatuh bilik air dan ada pendarahan di kepala. Benda macam terkejut sekejap sebab aku baru je letak gambar mentua aku di frame tadi. Jadi terflash back waktu abah jatuh bilik air September tahun lepas. Alhamdulillah abah takde apa-apa, walau kitorang risau juga. 


Yang jadi agak sedih dengan kisah mak mentua kakak aku ni, bila tengok pengorbanan suami isteri susah senang sama-sama tu. Kami hari tu pun got nothing, but we have to do something to survive and manage to balik kampung. Tapi jalan Gerik-Jeli tak ada tol la ceritanya. Tak banyak duit sangat nak guna. Yang macam kakak aku nak balik kampung mentua kena naik flight tu? 


Dulu waktu aku bujang, aku selalu fikir kenapa orang susah nak allocate duit untuk hal-hal emergency. Sekarang, dengan ekonomi yang macam ni, nak simpan sebulan 100 pun belum tentu dapat, dek.. Bagi kami yang dah takde mak ayah ni, memang kami tumpang kasih mentua je.


Kami tahu rasa tu. Kami dah lalu. Kalau boleh, janganlah yang bukan-bukan lagi. 
Nanti. Belum ready.


Mungkin ada yang kata sebab tu lah kena cari jodoh orang dekat, senang nak balik kampung. Tapi belum tentu ye. Kalau jodoh tu tak panjang, kena pulak bekas pasangan jenis meroyan berdendam bergaduh, rumah dekat la yang paling tak aman. Kalau ada apa-apa jadi, bukan kata sekampung, dua tiga kampung akan tahu. Yedak? 


Haaa.. so macam mana? Yang belum jumpa jodoh nak cari pasangan dari negeri/negara mana? Haha! Btw, operation mak mentua kakak aku berjalan lancar. Doakan urusan kesembuhan beliau juga ya.


Entah kenapa I was really moved by this situation actually. 
Hari ni baru berapa hari bulan..

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.