Lautan ilmu juga banyak hidupannya.


Semalam hangat di Twitter tentang isu seorang pengarang yang menyarankan kepada penulis yang berumur di bawah usia 30 tahun atau penulis-penulis muda untuk 'bergaduh' dan membawa idea-idea baru dalam arena penulisan/perbukuan. Make a scene in the scene. Kasi panas keadaan yang terlihat baik-baik saja.


Aku faham maksud ciapan tu.


But then, tak semua orang setuju dengan suara kita. Kadang bila kita bernafas pun, orang kalau dah tak suka, dia tetap tak suka.


Teringat kata-kata seorang tokoh yang aku dengar di sebuah podcast -- benar belum tentu bijaksana. Yang aku perasan, masyarakat kita sekarang lebih suka mengulas daripada menjalani. Lebih gemar menghakimi daripada menyantuni. Terlalu banyak berkelahi daripada berdiskusi. Dibandingkan dengan ilmuwan dulu, contohnya dalam zaman abad ke-8 sampai abad ke-13, keterbukaan ilmuwan dulu untuk semua ilmu sangat menyeluruh. Keterbukaan penerimaan ilmu waktu tu sangat meluas, walau dari mana atau siapa pun ilmu itu dicapai/dipelajari.


Masyarakat sekarang, jangankan soal ilmu, soal keterbukaan fikiran dan pandangan saja belum tentu. Hal ni membawa juga kepada isu kutuk vs kritik. Ada yang berpendapat, semua orang hanya tahu mengutuk, tapi tidak semua mampu mengkritik (dengan baik). 


Pendapat aku? Buat je la apa yang kau nak buat, asalkan tak menyusahkan orang lain. Sejak-sejak aku baca buku self-help ni aku jadi memilih sikit benda apa yang aku perlu peduli atau benda apa yang aku tak patut ambik port pun.


Tapi sajalah nak ajak korang berfikir jugak betapa pentingnya meraikan perbezaan dan tidak berkelompok dalam persamaan. Ini tak, yang muda asyik nak menang, yang tua pun tak nak kalah. 


Payah la.



0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.