Aplikasi baru kegemaran aku sekarang.

Last two days, aku upgrade memori icloud kepada 200GB. Delete some, move to Google Photos juga. Beginilah nasib benda lama. Kita adjust sampai boleh guna. So lepas aku guna tu, aku pun beleklah beberapa aplikasi dalam handphone. Ada yang memang aku selalu guna, ada yang entah kenapa aku muat turun. 


So aku berniat untuk belajar tentang aplikasi dalam handphone ni, especially yang originally dari Apple. Aku jumpa app Apple Books. Ikut resmi Apple, memang kebanyakan benda kena bayar. Kalau yang free selalunya benda yang biasa-biasa je. 


But.


The noob me baru tahu yang Apple Books boleh download free books. Like millions of them. At first aku rasa well, it's not for me kot sebab aku jenis layan buku fizikal (walau jarang membaca). But then, ralit pulak sis.


Setakat ni of course, poetry books la menjadi pilihan aku. Then aku download juga non-fiction macam The Art of War and How To Write Clearly. Tak lupa juga dari Nietzsche dan Freud. Karya-karya agung macam The Odyssey pun ada. Free. Kenapa aku lambat tahu pasal Apple Books ni eh?


Dan baru aku tahu juga, aku tak ada masalah untuk membaca e-book. Tak payah Kindle or ipad la lagi sebab itu mungkin mendatangkan masalah (kewangan). Haha! Well, yelah sebab menghadap social media semua benda boleh pulak baca kan..


Yang best lagi, bila benda kita baca tu kita tak tahu, contoh terserempak new word, kita boleh highlight and look up/search directly from the Internet. Kalau offline, setakat aku semak, masih boleh dibaca. 


Kejap aku insert gambar sikit. 

Hope by Emily Dickinson.



Cool, right?


It's true technology sekarang banyak memudahkan kita, tapi kadang kita masih suka cara lama. There's nothing wrong mixing new style with some old school elements. We never know how great it will be. 


Sebab kadang kita tak ada masa nak belajar. Lagi-lagi kalau kita dah selesa dengan apa yang kita ada. 


Kan? 


0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.