Nak Kalau Pun Tak Boleh Ke?

Kau pernah menyesal dengan kehidupan ni? Kata orang, tak baik berkalau-kalau, bukan? Tapi kadang, kalau ni perlu sebenarnya. Tak banyak, mungkin cuma buat penyedap hati kita sendiri.


Aku selalu rasa kalau mak abah ada lagi, mesti diorang happy sebab dah ada cucu. Seronok boleh layan cucu sendiri. Then mulalah aku rasa kenapa dulu tak kahwin awal-awal, tak beranak awal, bla bla.. Bodoh kan fikir macam tu? Ye betul. Tapi kadang-kadang, bila titik kewarasan jadi samar, persoalan dan kemarahan selalu datang.


Dua hari lepas, aku bersembang dengan jiran aku, pangkat nenek. Dulu waktu kecil, aku tak tahu apa-apa. Dunia aku cuma pergi dan balik sekolah. Bila besar, dah jadi ibu, banyak benda yang kadang aku nak tanya dengan mak abah sekarang, tapi tak sempat. Tak dapat. Tak boleh.


Nenek di belakang rumah kami ni pernah jaga aku waktu kecil. Aku panggil dia Tok Teh. Baru ni bersembang dengan dia, dia sebut macam mana abah, pagi-pagi lepas Subuh dah keluar pergi jogging. Balik rumah, tolong mak sidai kain di ampaian. 


"Abah hang dulu rajin tolong mak hang. Mak hang masak apa semua sedap."


Tok Teh cakap anak aku bawa iras muka abah. Memang betul pun. Seronok dengar orang tua-tua bercerita. Apa lagi kalau cerita tu berkenaan dengan kita waktu dulu-dulu. Zaman kita budak-budak.


Menjadi dewasa dengan menumbuh seorang diri ni lain. Tak sama seperti menjadi dewasa tapi masih mempunyai mak ayah di sisi. Tak sama. Kalau kau kata sama, kau masih ada mak ayah la tu. Aku tumpang ma dan abah suami. Tapi yelah, takkan sama dengan yang melahirkan dan membesarkan kita.


Aku angguk semuanya sambil mengiyakan kenyataan Tok Teh. Sama macam aku angguk meredhai kenyataan Tuhan.

Actually saja je aku nak tulis benda ni. Meramaikan entri. Tapi kalau satu hari nanti, bila-bila (nauzubillah) kalau kau rasa, kau akan tahu apa benda tak sama yang aku maksudkan.



0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.