Portion of Para.

Hai, blog. 

Tak tahu nak mula dari mana. Mungkin semudah "aku kembali membaca blog lama". 

Ada banyak sesalan yang harus aku terangkan di sini. Walau entah untuk apa dan untuk siapa, tapi sekurang-kurangnya membereskan salah faham dan salah tingkah aku yang dulu. 

Aku mengaku aku memang orang yang kasar. Aku baca semula blog lama tu, terutamanya pada komen-komen orang di blog. Baru aku sedar yang aku agak bermasalah dalam berkata-kata, terutamanya apabila menjawab dan membalas komen orang. Di samping blog aku di situ yang dipenuhi ayat-ayat sedih, aku tak tahu kenapa aku harus menjadi sesombong dan segarang (atau serapat itu) dengan pembaca di blog dulu.

Aku minta maaf jika ada bahasa aku di Portion of Para pernah menyakiti kalian yang membacanya. Ada satu komen dari Daniell, (aku tak ingat siapa) mengatakan yang aku kurang ajar dalam menjawab soalan, sama juga di akaun Formspring dulu. Yang sedikit berumur pasti tahu akaun Formspring ni apa. Haha! Aku minta maaf, Daniell. Adakalanya aku rasa tak selesa dengan strangers yang bertanya. Aku tak faham waktu tu mungkin ada yang mengidolakan aku (atau sekadar menjadi pembaca setia blog aku). Aku pula mungkin terlalu muda untuk menyusun kata. Banyak kesedihan dan kemarahan yang mempengaruhi perkataan yang keluar dari mulut dan jari aku. Malangnya, tertuju pada orang yang tidak berkenaan. 

Aku juga tidak berkenan dengan diri aku yang dulu itu. Yang terlalu penuh dengan pengaruh.. ah biarlah. 

Semoga, entah siapa tahu, mungkin aku telah berubah dan mendapat berkah dari teguran-teguran itu dulu. Sekali lagi, maafkan aku. Semoga kita semua menumbuh dengan lebih baik.





0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.