Selamat Hari Raya 2023!

Subhanallah. Dah lama rasanya tak menulis di sini. Maklumlah, raya. Memenuhi jemputan dan mengeratkan silaturrahim sesama keluarga dan kawan-kawan. Alhamdulillah a bless raya from me, dan harapnya untuk semua orang pun macam tu jugak.


Takde apa nak cakap pun kat sini. Saja nak recap pasal raya hari tu je. Aku mulakan dengan dua hari sebelum raya. Since semua orang takut kisah tahun lalu berulang, iaitu tiba-tiba raya, Khamis tu pasar macam nak pecah sebab ramai gila manusia. Aku sampai pasar pukul 730 pagi, parking dah full. Yih. 


Lepas battle parking, kena battle beratur beli ayam dengan santan. Dua benda utama ni kena cari dulu. Takde yang ni, gelitalah raya aku. 

Beratur beli santan.😅

Bila turn aku nak ambik ayam pulak, abang tu lupa buat order aku. Sebagai regular customer kedai dia since zaman arwah mak aku lagi, aku murka! Tapi since innisoim, sis okay je. Selamat abang ayam tu terus siapkan dua ekor setengah ayam yang aku pesan. Mantap bang! Lepas settle dua tu barulah beli lengkuas, halia, kerisik, dan bahan-bahan merendang kita.


Esoknya kakak aku datang potong-potong ayam dan aku pun start la buat rendang ayam terpaling power di dunia itu. Nyot nyet nyot nyet, pum pang pum pang, thiapppp!


Apalah ertinya rendang ayam tanpa ketupat palas, yedak? Sini aku insert sekali ketupat palas yang power lagi menarik. Tiber.

Maka, Sabtu pun raya. Selamat hari raya, semua! Kami team raya dark purple tahun ni. Hihi.



Raya kedua sempat kami ke Alor Pongsu, ziarah family sahabat aku, Nisha. Siapa kenal Nisha tahulah yang mana. Ni galeri mak ayah dia, simpan barang-barang lama dan antik. Cantik. Located tepi sawah lagi. Lurve!



Lepas tu macam biasalah, datanglah team mak-mak budak feeling remaja nak posing-posing raya. Geng bekas tudung labuh tangan cekak. Haha!




Yang ni gambar feeling-feeling throwback masa kat aspuri dulu, acah bersidai tepi koridor asrama. Missing another two members here sebab depa beraya di luar kawasan. 


Raya ketiga, balik kampung arwah abah. Paklang ada buat kambing bakar. Tapi malam tu hujan lebat jugak. Plus, buat malam. So tak sempat la nak ambik gambar rumah tokwan aku yang cantik itu. Tapi aku nak insert jugaklah. Kejap aku cari. Rumah kayu kampung je tapi penuh kenangan.


We even have the replica of the house sebab pakteh aku nak preserve the memory. Mana tahu one day kena roboh ke, tanah nak kena beli ke. Cute, kan?






So ini je la kot cerita raya aku. Sebenarnya banyak lagi, tapi jenuhlah kalau nak recap tiap rumah. Raya pertama je dah lima rumah. Haha! Anyway, selamat hari raya, semua. Maaf zahir dan batin!


* Iklan : Nak beli baju raya boleh tengok set baju raya family kat sini.


0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.