Throwback.

Hai, blog.

Last week, aku bukan saja kembali tengok blog aku, tetapi juga blog orang lain yang aku suka baca dulu. Tak ada contoh yang boleh aku berikan sebab rata-rata blog mereka terhenti di tahun 2013-2014, lebih kurang 10 tahun yang lalu. Mungkin evolusi media sosial dan teknologi itu sendiri dah mencuri keseronokan membaca dan dibaca di blog. Zaman sekarang, status-status di media sosial lain pun dah boleh karang panjang berjela macam thesis. Hehe.


Tapi aku masih percaya, blog hanya untuk orang-orang yang terpilih. Yang masih percaya tentang the intimacy of writing (or typing) in front of a computer/tab/ipad, yang kau buat on a proper seating, just to share your thoughts and activities yang bukan untuk tontonan ramai. Sebab di blog, jarang ada views dan traffic yang banyak kalau kita berkongsi hal-hal personal/diri sendiri. Tapi aku suka macam tu. Situasi tu indirectly memberi sedikit kebebasan untuk menulis tanpa peduli siapa pembaca kita. Bak kata Gurkin dalam Sidney White, it's not about being read, it's about being written.


Anyway, dalam banyak-banyak blog yang aku pilih untuk ulang baca tempoh hari, ada satu blog yang berlatar hitam, yang sangat sebati dengan kehidupan aku di blog waktu tu. Ada satu entri yang buat aku persoalkan kewujudan aku, sekaligus ketidakakuan dan penolakan penulis (terhadap aku?) Tiap kali aku baca, it keeps reminding me that I'm not enough. Padahal dah 10 tahun dulu. Padahal aku tak tahu pun penulis tujukan untuk siapa. Cumanya... untuk seseorang yang aku kenal, menulis dengan sebegitu, aku hampir pasti entri tersebut ditulis untuk aku. Mungkin sebab tu kot aku back off and stop trying? Dan aku jadi tak tahu bertingkah waktu kami berjumpa di suatu waktu dulu. Tapi makan nasi ayam penyet bertambah lah. Haha! Kelakar pulak rasa.


But past is past. 


Kadang kita suka tengok balik dan berdarah-darah balik. Kadang, it's just something to remember, look back and enjoy, atau sekadar escapism untuk dikenang. Takdelah kita nak balik ke zaman tu pun. Just to see how far the journey has taken us je. Selain tu, banyaklah lagi benda-benda throwback ni. Thanks to jejak digital, somehow ada la juga gambar-gambar lama yang terselit sana sini. Gambar ke event itu ini, gambar hangout dengan kawan-kawan.. macam-macam. 


Sometimes, it's just about good memories.


Tapi dulu aku memang open book ye. Kadang overshare pun ye. Haish. Mujurlah blog lama boleh revert to draft. Kalau tidak, confirm segan bila netizen baca di tahun 2024 ni. Haha!





0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.