Hari Yang Paling Malang (III)

Kenapa tiba-tiba aku lost? Siapa dia ni yang nak bagi kek kat orang? Aku masih blur lagi. Aku melirik sedikit jejaka di kiri cermin kafe tadi. Dia kelihatan sedikit terkejut. Berbalik kepada lelaki yang kasi aku kek ni..


"Hai. I nak berkenalan dengan you, boleh?"


Dari segi luaran, lelaki ni got style. Tapi entah kenapa, aku menolak pelawaannya untuk berkenalan. 

"I'm sorry. I tak suka cheesecake. But, thank you."

"See, see. Can we be friends?"


Zaman bila ye approach stranger minta berkenalan ni. Aku malaslah. 

"I'm sorry, tapi I dah kahwin. Not wearing any ring sebab jari dah gemuk."

"Oh, sorry, sorry. My bad. I minta maaf."

"It's okay. Kek ni boleh I ambil bagi ke husband I? Dia suka cheese cake."

"No problem. Sorry again, ya. Have a nice day."


Aku cuma tersenyum. Lepas dah satu beban. Tak tunggu lama, aku kemas barang dan bergerak ke kawasaan parking untuk pulang for another meet up dengan kawan-kawan. Kawan-kawan aku ni adik beradik kembar. We're going for a picnic di Putrajaya. Setengah jam berselang, mereka pun datang and we went for a picnic in the park. Bersembang, makan, ketawa, gosip. Itulah kerjanya. Tiba-tiba, adik beradik kembar ni menerima satu panggilan telefon. Datuk mereka meninggal di Mersing. Kena balik ke sana. Aku sebagai penumpang bersetuju untuk dihantar ke stesen KTM supaya mereka boleh balik dan selesaikan apa yang patut dengan segera.


Aku menemani mereka mengemas sedikit pakaian sebelum mereka pulang ke kampung. Setelah mengemas dan siap untuk pulang, mereka menghantarku di stesen KTM terdekat. Dari pukul 7 malam tadi sejak kami bertolak dari taman, keadaan jalan raya memang menipiskan kesabaran. Sesak di mana-mana. Selesai mengemas itu ini, aku tiba di stesen terdekat lebih kurang pukul 11 malam. Entah kenapa malang hari ni masih belum habis. Tren terakhir rosak, dan aku lost. Jauh ni kalau aku nak balik naik Grab ke teksi. Pening sekejap. 


Aku tak kenal sesiapa di kawasan Bangi ni kecuali seorang. Tapi macam pelik juga kalau tiba-tiba aku nak minta tolong dia. Tapi malam dah makin gelap. Aku dah mula risau ni. Orang lain macam mudah je naik Grab dan teksi. Aku pulak tak cukup duit nak membayar tambang bagai. Nak tak nak, aku terpaksa juga mesej dia. Ya. Dia yang berlalu pegi begitu saja di kafe siang tadi.


"Salam, Am. Aku nak mintak tolong sikit boleh? Kau kat rumah ke? Nak mintak tolong ambik aku kat KTM Bangi ni. Last tren rosaklah. Aku tak kenal sesiapa kat sini kecuali kau. Please. Takutlah. Fulus tak cukuplah nak gerak naik Grab ke teksi. Dah malam sangat. Macam kang aku sorang je ni. Huhu. Kalau tak free, takpe."


Jenuh juga aku susun atur ayat ni. Bukan apa. Sebagai orang yang hampir mempunyai sejarah bersama, agak awkward juga. Tapi apakan daya, selain dari hantu, aku takut juga kalau aku kena culik ke, rompak ke. Macam-macam dah dalam kepala otak aku ni. Jam dah nak dekat pukul 12. Pakcik teksi pulak asyik tanya je nak naik teksi ke tak ke. Stress betul.


Aku buka kembali dm tadi di Instagram. Seen. 5 mins ago. Itu saja. 


Oh, no! Matilah aku malam ni.



0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.